Storebæltsforbindelsen får ekstra skadestedssæt
PrintBeredskaberne har længe rådet over SKS 198 som fast skadestedssæt til den tværgående radiokommunikation på Storebæltsforbindelsen. Men øvelser har vist, at det kan knibe med at få adskilt samtalerne på SINE, hvis en stor ulykke indtræffer.
I juni 2015 anbefalede TOAS (Tværgående Operativ anvendelse af SINE) derfor, at beredskaberne fik tildelt SKS 197 til den tværgående kommunikation på Storebæltsforbindelsen.
- Øvelser på broen og i tunnellerne har vist, at det kan være svært for beredskaberne at adskille kommunikationen, når der fx er oprettet behandlerpladser på både Sprogø og i Korsør. Det har medført, at beredskaberne nu råder over to faste skadestedssæt, og derved forventer vi, at beredskabernes radiokommunikation bliver mere entydig, siger Carsten Mau, leder af Forretningsenheden i Rigspolitiets Center for Beredskabskommunikation (CFB).
Han tilføjer samtidig, at det nye setup med to skadestedssæt vil blive testet ved førstkommende øvelse, hvor der oprettes to behandlingspladser.
Hjælpeberedskaberne har fortsat kun adgang til SKS 198.
Fast skadestedssæt
Der er tildelt faste skadestedssæt i SINE til nogle helt specifikke objekter i Danmark, fx større lufthavne samt tunnel- og broforbindelser. De faste skadestedssæt er indarbejdet i politikredsenes beredskabsplaner og skal anvendes, så snart anmeldelsen indgår. Ved objekter, hvor der er tildelt et fast skadestedssæt, skal fremkørsel ske på det FASTE skadestedssæt – og ikke på default, som er den normale procedure.
De faste skadestedssæt i SINE er fordelt som følger:
Beredskabsaktør | Fast skadestedssæt |
BRS Teknisk Skole Tinglev (øvelser) | 180 - 185 |
Reserveret | 186 - 190 |
Metroen i København | 191 og 192 |
Aalborg Lufthavn | 193 |
Aarhus Lufthavn | 194 |
Billund Lufthavn | 195 |
Roskilde Lufthavn | 196 |
Storebæltsforbindelsen | 197 og 198 |
Københavns Lufthavn Kastrup | 199 |
Øresundsforbindelsen | 200 |